PROGRAM „NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA 2.0.” – priorytet 3

 

W ramach Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021 – 2025” Gmina Cybinka ponownie otrzymała środki finansowe w formie dotacji celowej z budżetu państwa, w wysokości 2.000,00 zł z przeznaczeniem na zakup nowości wydawniczych dla dzieci w wieku 3-6 lat oraz realizację działań promujących czytelnictwo.

Wsparcie finansowe w 2023 r. otrzymał Zespół Szkół w Cybince – Przedszkole  im. Bajkowe Przedszkole w Cybince.

 

Program w naszej placówce zakłada :

  • zorganizowanie akcji pod hasłem „Czytamy Dzieciom” – głośne czytanie książek przez uczniów, nauczycieli i rodziców całej społeczności przedszkolnej
  • przygotowanie prelekcji dla rodziców promujących wpływ czytania na rozwój dzieci
  • przeprowadzenie konkursu plastycznego „Mój ulubiony bohater książki, bajki lub baśni”
  • zorganizowanie Dnia Postaci Baśniowych z okazji Międzynarodowego Dnia Baśni
  • zorganizowanie spotkania autorskiego z Marcinem Kozłem
  • realizowanie projektu pt.: „Mały Miś w świecie wielkiej literatury”
  • zorganizowanie spotkania z dziadkami pt.: „Książki mojego Dzieciństwa”
  • cykliczne wyjścia do biblioteki w ramach akcji „Poranki z bajką”

Realizacja programu w naszej placówce:

Działania w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa

 

  1. Dnia 06.09 2023 na zebraniu z Rodzicami wychowawcy poszczególnych grup przeprowadzili prelekcję na temat wpływu czytania na rozwój dzieci.

Wychowawcy zwrócili uwagę, jak ważną rolę w życiu dziecka odgrywa czas,   im poświęcony, przez dorosłych. Wychowawcy przedstawili również kilka wskazówek, by zainteresować dzieci książką i by wspólne czytanie sprawiało im przyjemność, gdyż jest ono jedną z pierwszych inwestycji w rozwój dzieci.

Rodzice zostali również zaproszeni do odwiedzania przedszkolaków i czytania im bajek podczas relaksacji.

W prelekcji wzięło udział 113 rodziców.

 

https://drive.google.com/drive/folders/115E6oFm7oa62UvNfWXM18y9VdGS6eTHu?usp=drive_link

 

 

  1. We wrześniu i w październiku odbywała się akcja „Czytam dzieciom”.

Przedszkolaków  odwiedzali rodzice, członkowie rodzin, uczniowie oraz przedstawiciele samorządu terytorialnego i zaprzyjaźnionych instytucji. Rodzice, bardzo zaangażowali się w akcję. Mamy przebierały się za bohaterów bajkowych.

Zajęcia odbywały się w różnych formach. Bajki, baśnie były czytane, opowiadane. Dzieci aktywnie uczestniczyły w zajęciach, wybierały bajki, których chcą posłuchać, odpowiadały na pytania gości, dopowiadały zakończenia bajek, odgrywały scenki.

https://drive.google.com/drive/folders/11FAaBq5oM1panZohqRY4VX_mo4rZdWtR?usp=drive_link

 

 

  1. 6 listopada w przedszkolu został zorganizowany Dzień Postaci z Bajek. Dzieci przebrały się za ulubionych bohaterów bajkowych. Każde z nich zaprezentowało się kolegom i koleżankom, mówiąc, z jakiej bajki pochodzi ich bohater. Dzieci wzięły udział w wielu zabawach, podczas których mogły wykazać się swoją znajomością bajek i baśni, m.in. układały puzzle, przedstawiające sceny z bajek i baśni, pomagały Kopciuszkowi oddzielić fasolę od grochu, brały udział w konkursie „Jaka to melodia?” – rozpoznawały piosenki pochodzące z filmów animowanych dla dzieci, bawiły się przy przebojach bajkowych. Grupy Minionki i Muminki odwiedził „Miś” z bajką pt. „Brzydkie kaczątko”.

Tego samego dnia odbył się konkurs plastyczny – „Mój ulubiony bohater książki, bajki lub baśni”. Dzieci wykonały piękne prace. Nauczyciele wraz z dziećmi wybrały, ich zadaniem najładniejsze. Dzieci otrzymały pamiątkowe dyplomy.

https://drive.google.com/drive/folders/11GUkyKxSOCsQkm02_g2bFTAK0FJDQ84z?usp=drive_link

 

 

  1. 13 października dzieci wzięły udział w spotkaniu autorskim z Marcinem Koziołem – autorem książek dla dzieci. Podczas spotkania dzieci zapoznały się z jedną z książek autora pt. „Pogoda dla puchaczy”. Dzieci dowiedziały się wielu ciekawostek na temat życia tych ptaków. Aktywnie uczestniczyły w spotkaniu, odgadywały zagadki zadawane przez P. Marcina. Dzieci również dowiedziały o zjawiskach pogodowych, o których opowiedział im Jakub Jędrzejak. Spotkanie było wartościowym doświadczeniem dla przedszkolaków.

 

https://drive.google.com/drive/folders/11KX7twFzSeJwAc1zE1Ue8dupS_LUv37U?usp=drive_link

 

 

  1. Przedszkolaki biorą udział w „Porankach z Bajką”, które odbywają się cyklicznie raz w miesiącu dla każdej grupy w Bibliotece Publicznej Miasta i Gminy Cybinka. Dzieci uczestniczą w zajęciach organizowanych przez Panią Elizę. Każde spotkanie zaczyna się od wysłuchania bajki. Uwielbiają, jeśli czytanie odbywa się w formie teatrzyku kamishibai. Dzieci z zaciekawienie słuchają, dzielą się swoimi spostrzeżeniami, doświadczeniami. Dla wielu są to pierwsze wizyty w bibliotece.

Dzieci z zaciekawieniem oglądają zbiory biblioteczne, oglądają książki. Nauczyciel wypożycza książki, które czyta dzieciom podczas relaksacji. Dzieci wzbogacają tym samym swoją wiedzę odnoście funkcji biblioteki, zasad jej działania. Poznają zasady bookcrossingu. Nasze wizyty stanowią przyczynek dla zapisania się do biblioteki, zostania czytelnikiem.

Czytane bajki nawiązują do pór roku, zbliżających się okoliczności, dni nietypowych, emocji, uczuć. Pozycje, z którymi zapoznały się dzieci to m.inn. „Bajki pod choinkę”, „Wesołe przedszkolaki”, „Kolorowy potwór”, wiersz „Lokomotywa”, „Kilka bajek o duszko Eugeniuszku”, „Zagadki wędrówki od gór do morza”, „Co robią uczucia”, „Dzika książka o dzikach i o ich kuzynach” i wiele innych pozycji.

W dniu 23.11. podczas poranka z bajką grupa Muminki  zapoznała się z piękną, mądrą książką Marshy Arnold pt. „Mogę wejść?”, przy okazji rozwinęliśmy temat przyjaźni i odbył się konkurs plastyczny – „Mój najlepszy przyjaciel” – dzieci rysowały przyjaciół, następnie, każdy przedstawił swoją pracę i wybraliśmy najciekawsze.

 

 

https://drive.google.com/drive/folders/1C0T9zo_UKByDJvDqRPgk6thBg_KL-pL7

 

  1. W ramach rozwoju czytelnictwa grupa Misie Uszatki i Krasnale biorą udział w projekcie edukacyjnym „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” – projekcie dedykowanym przez wydawnictwo MAC. Grupy realizują Moduł I – czytam razem z Małym Misiem, wspomagając tym samym wychowawczą rolę rodziny, rozwijając czytelnictwo przez przedszkole we współpracy z rodzicami.

Realizacja modułu polega na tym, że dzieci z nauczycielem wybierają grupowa maskotkę – misia, który otrzymuje imię, wędruje po domach przedszkolaków w roli przewodnika po świecie literatury. Kto zapozna się z się z lekturą wypełnia z rodzicami kartę z dzienniczka Małego Misia.

https://drive.google.com/drive/folders/15Qh7aC36nlayY4LDtvcvmjNz3-1IV_kg?usp=drive_link

 

 

  1. W październiku rozwój czytelnictwa odbywał się pod hasłem „Książki mojego dzieciństwa”. Hasło to dotyczyło dziadków i babć naszych przedszkolaków, którzy zostali zaproszeni do odwiedzania grup i czytania, opowiadania bajek z ich dzieciństwa. W akcji tej wzięło udział kilka babć, które odwiedziły grupy swoich wnuków. Dzieci z zaciekawieniem słuchały bajek, opowieści, których wcześniej nie miały okazji poznać. Spotkania przy książce miały nie tylko na celu słuchania bajek a również wzmacniania więzi rodzinnych, zainteresowania dziadków życiem przedszkola.


https://drive.google.com/drive/folders/16B28F4xcE8fiCP2YkviMdXma7oE7lGDy?usp=drive_link

 

  1. W listopadzie wszystkie grupy przedszkolne wzięły udział w konkursie plastycznym zorganizowanym przez bibliotekę szkolną. Każda grupa dostała do przeczytania książkę i na jej podstawie dzieci miały wykonać plakat przedstawiający treści zawarte w książce.

Grupa Muminki otrzymała książkę pt. „Skwaszone winogrono” – dzieci stworzyły obrazki, przedstawiające sceny z książki, tworząc tym samym własną książeczkę.

Grupa Minionki, podobnie, stworzyła książeczkę obrazkową do historii Franklina.

Grupa Smerfy stworzyła plakat zatytułowany „Przyjaciele do zadań specjalnych”, do książki pt. „ Jaki trudny wybór!”

Grupa Czerwone Kapturki stworzyła plakat do książki pt. „Dobry pies”, Misie Uszatki do książki – „Wiewiórki, które nie chciały się dzielić”, grupa Krasnale do książki – „Nie bój się zmian maluszku”. Książki nawiązywały do emocji, uczuć, zasad dobrego, kulturalnego zachowania.

Wszystkie grupy zostały nagrodzone za swoją pracę.

https://drive.google.com/drive/folders/16HeJBYfjZbAZRbZ-Uf56wqfDMUgibWYs?usp=drive_link

 

 

 

 

 

 

 

 

           

                    

 

 

Skip to content