“Ku niepodległości “- żywa lekcja historii
Rok temu świętowaliśmy 100 –lecie odzyskania niepodległości przez Polskę, ale dopiero dnia 28 maja 2019r. do naszej szkoły przyjechali dwaj tajemniczy goście z Grupy Artystycznej „Rekonstrukto”. Przywieźli ze sobą wiele rekwizytów i broni z minionej epoki. Aktorzy przeprowadzili z uczniami klas 4-8 i III gimnazjum nietypowe i ciekawe lekcje historii. W „żywej lekcji historii” uczestniczyło ponad 100 dzieci i młodzieży Zespołu Szkół.
Lekcja rozpoczęła się od przedstawienia uczniom sytuacji Polski przed I rozbiorem, kiedy najważniejsza pozycję w państwie zajmowała szlachta. Wspomnieli o sąsiadujących z Polską państwach, które, w czasie, gdy Rzeczpospolita pogrążała się w chaosie, powiększały i zbroiły swoje wojska. Doprowadziło to w 1772 roku do I rozbioru Polski. Dokonały go Rosja, Austria i Prusy. Następnie panowie opowiedzieli o II rozbiorze Polski. Zadawali też mnóstwo pytań, na temat ówczesnej sytuacji w Polsce. Po II rozbiorze przy Rzeczypospolitej został niewielki kawałek ziemi, więc Polakom nie pozostało nic innego, jak stanąć do walki w obronie Ojczyzny. Chcąc zaprezentować Powstanie Kościuszkowskie, przebrali ochotnika za kosyniera i dali mu broń. Niestety, powstanie nie powiodło się i doszło do III rozbioru Polski. Już dwa lata po utracie państwa, żołnierze polscy przy wsparciu Napoleona tworzą Legiony Polskie we Włoszech i tam też powstaje pieśń patriotyczna, która w 1927r. zostaje hymnem państwowym. Przy okazji uczniowie mogą zobaczyć mundur oficera francuskiego i jego muszkiet. Potem mamy kolejne powstania: listopadowe i styczniowe, zakończone klęską. A po zrywach narodowych władze carskie zgotowały naszym przodkom zsyłkę na Syberię. Namiastką, w jak nieludzkich warunkach powstańcy musieli dostać się za Ural, była prezentacja łańcuchów, które zakładano na ręce i nogi. I wojna światowa i zaangażowanie wielu Polaków : Józefa Piłsudskiego, Romana Dmowskiego, Ignacego Paderewskiego i innych, dało nam upragnioną wolność. Dnia 11 listopada 1918 r. Polska po 123 latach niewoli odzyskała niepodległość.
Aktorzy nie zapomnieli też o kobietach, które również walczyły, wspierały powstańców, opatrywały rannych czy przekazywały informacje. W role sanitariuszek wcieliły się nasze uczennice, które sprawnie udzielały pomocy „rannym”. Na koniec uczniowie, po krótkim przygotowaniu, mogli uczestniczyć w pojedynku, który był typowym rytuałem rozstrzygającym spór, jeszcze w czasach II RP. Po prezentacji wszyscy mogli przebrać się w mundury szwoleżera, powstańca czy kosyniera i obejrzeć broń, którą kiedyś walczono.
Dzięki grupie Rekonstrukto uczniowie mogli „przenieść się”w ważne wydarzenia historyczne sprzed dwustu lat, zobaczyć mundury i repliki broni minionej epoki i „na żywo”przebrać się i powalczyć jak nasi pradziadowie w powstaniach, przelewając krew za Ojczyznę. To była bardzo ciekawa lekcja historii i mam nadzieję, że na długo pozostanie w pamięci naszych wychowanków .
Zdjęcia wykonały: Dominika Głowacka i Marta Olechny.