Wycieczka turystyczno – krajoznawcza w Karkonosze

W dniach 23-24 maja uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum wybrali się na wycieczkę turystyczno-krajoznawczą do Borowic, leżących w Karkonoszach. Opiekunami wycieczki byli Agnieszka Czok, Ewa Barnuś, Leokadia Bartkowiak i Artur Żarski.

Od samego rana, pełni emocji , czekaliśmy pod szkołą na autobus i chociaż przyjechał wcześniej a my mieliśmy 30 minut dodatkowego snu to i tak wyjechaliśmy o godz. 8.00 z powodu kontroli autobusu przez policję. Pierwszym naszym punktem zwiedzania było Muzeum Jeńców Wojennych w Żaganiu. W obozie w Stalag Luft 3 przebywało tysiące jeńców wojennych z 30 krajów świata. Do historii przeszła największa ucieczka jeńców wojennych z obozu. Z 24 na 25 marca 1944r. ze stalagu udało się zbiec 76 żołnierzom, prawie wszyscy zostali schwytani, a 50 więźniów zostało rozstrzelanych na rozkaz Hitlera. Tylko 3 bohaterom udało się szczęśliwie uniknąć pościgu. Zwiedziliśmy muzeum,
barak a na koniec miejsce, w którym odtworzono tunel Harry . Po zakończeniu zwiedzania obozu, pojechaliśmy na obiad do MCDonalda.

Po godz.14.00 przejechaliśmy do miejscowości Wieściszowice w Rudawach Janowickich. Po dotarciu na miejsce, po przejściu  1km pod górkę i zobaczyliśmy grotę i pierwsze jeziorko „Żółte”. Kolejne jeziorko , które nas zachwyciło to Jeziorko Purpurowe. Po krętej stromej ścieżce dotarliśmy do kolejnego Jeziorka o pięknej szmaragdowej barwie. W trakcie wycieczki robiliśmy mnóstwo zdjęć , zachwycały nas piękne krajobrazy a wędrówka pod górę nie była straszna z racji nadchodzącego lata. Po obejrzeniu jeziorek udaliśmy się w dalszą drogę i szczęśliwie dotarliśmy do Borowic. Zakwaterowaliśmy się a następnie miło i rodzinnie spędziliśmy czas przy ognisku. Niektórzy uczniowie skorzystali z obiektów sportowych wokół ośrodka. A gdy zrobiło się chłodno, w obiekcie zrobiliśmy dyskotekę. Po imprezie grzecznie poszliśmy spać a nad naszym bezpieczeństwem czuwali nauczyciele.

Drugiego dnia wycieczki przywitało nas piękne słońce. O godz. 8.00 udaliśmy się na śniadanie. Po posiłku, pożegnaliśmy Borowice i przejechaliśmy do Szklarskiej Poręby. Zza okien autobusu podziwialiśmy piękny górski krajobraz, strumienie, zielone wzgórza, Śnieżkę i Chojnik. O godz.10.00 dojechaliśmy do pierwszego wodospadu Szklarki. Wodospad zrobił na nas wrażenie ale pani Agnieszka poinformowała nas, że drugi będzie wyższy i ciekawszy. Po przejechaniu na drugi koniec Szklarskiej Poręby, kamienistą drogą, udaliśmy się do wodospadu Kamieńczyka. Jest to jeden z największych wodospadów w Sudetach. Aby zejść  po metalowych schodkach do wąwozu , musieliśmy obowiązkowo założyć kaski. Po tym wspaniałym doświadczeniu kupiliśmy pamiątki i udaliśmy się do autobusu. Kolejnym i ostatnim punktem naszej wycieczki był Zamek Czocha, położony w miejscowości Sucha. Dotarliśmy tam o godz.13.00. Zamek ten powstał w XIII wieku i pełnił funkcję obronną. Po obiekcie oprowadzał nas przewodnik, który opowiadał nam historię zamku, jego właścicieli i funkcje poszczególnych pomieszczeń. Mogliśmy przechodzić przez wnętrza szaf i zamaskowanych drzwi, podziwiać poszczególne sale, podziemia a na koniec wejść na wieżę, z której widok był nieziemski. Po zwiedzaniu zamku udaliśmy na odpoczynek i lody. A następnie w drogę powrotną. Okazało się do to nie koniec atrakcji, bo w miejscowości Czerwona Woda zatrzymała nas policja i obowiązkowo musieliśmy poczekać ok. 1 godz., ponieważ na naszej powrotnej trasie przejeżdżał peleton kolarzy ze Szczecina w Karkonosze. Po obejrzeniu wyścigu udaliśmy się do domu. Podsumowując uważam, że ta wycieczka była najlepszą w trakcie naszej edukacji. Grupa była wspaniała, nauczyciele bardzo się o nas troszczyli, panowała  rodzinna atmosfera a widoki były niesamowite. Pogłębiliśmy wiedzę z dziedziny historii II wojny światowej, mogliśmy na własne oczy zobaczyć góry, wodospady, potoki, o których opowiadała pani na geografii, podziwiać elementy przyrody, o których czytaliśmy na biologii i poćwiczyć kondycję przed wakacjami. Wycieczka była udana i bardzo dobrze zorganizowana, a jedyny minus to, to, że trwała zdecydowanie za krótko.

Sprawozdanie z wycieczki sporządziła Dominika Kiermasz kl.III B.              Zdjęcia wykonały:p.Czok,  Sara Wieczór a grupę w kaskach p. A.Żarski