ZASADY DLA RODZICÓW, JAKIE NALEŻY STOSOWAĆ W ROZMOWIE
Z DZIECKIEM Z NIEPŁYNNOŚCIĄ MÓWIENIA

▪ Nie nalezy uswiadamiac dziecku, ze ma problemy z mowa.
▪ Nie nalezy mówic przy dziecku, ze sie jaka.
▪ Unikaj poprawek, instrukcji, reprymend dotyczacych niepłynnosci mówienia oraz sugestii dotyczacych
mowy i jezyka dziecka typu, „mów spokojnie“, „odpocznij“, „skup sie“, „wez oddech“.
▪ Nie nalezy przerywac dziecku, konczyc za niego wypowiedzi, dopowiadac, gdy ma chwile zawahania.
▪ Nalezy wzmacniac pozytywnymi komentarzami to, ze mówi ładnie; powtarzac dziecku, ze swietnie mu
idzie, ze ładnie cos powiedziało.
▪ Nie reaguj, kiedy dziecko wykorzystuje niepłynnosc, wyuczona bezradnosc, kiedy chce cos osiagnac; nie
ustepowac kiedy specjalnie mówi niepłynnie, by osiagnac swój cel.
▪ Staraj sie znalezc czas, zeby wysłuchac dziecko.
▪ Mów wolniej, jesli chcesz, aby dziecko mówiło wolniej; mozna robic pauzy chwile po wypowiedziach
dziecka, zeby uniknac „mówienia w trakcie“ wypowiedzi dziecka; Zredukowane tempo mowy, powinno
stac sie normalnym, wolnym tempem mowy (np 140-160 słów na minute) w sytuacjach kiedy „jest potrzebne“,
jak równiez w momentach, kiedy dziecko doswiadcza wzmozonego jakania.
▪ Badz wzorem poprawnej mowy dla dziecka, poniewaz od rodziców uczy sie jej najwiecej. Mowa dorosłych
powinna byc spokojna, płynna, słownictwo i gramatyka dostosowane do poziomu rozumienia dziecka (najlepiej
jest uzywac krótkich, nie złozonych zdan, kiedy tłumaczy sie zagadnienia, opisuje wydarzenia, itp).
▪ Aktywnie słuchaj, co dziecko ma do powiedzenia utrzymujac kontakt wzrokowy, nie przerywajac i nie
popedzajac go.
▪ Zapewnij dziecku spokój w czasie rozmowy i w trakcie dnia dobieraj spokojne aktywnosci, właczajac
w nie dziecko.
▪ Dbaj o rutyny domowe, aby posiłki, spanie itd. odbywały sie w miłej, spokojnej atmosferze o tych samych
porach.
▪ Wprowadz jasne i konkretne zasady w wychowaniu dziecka i konsekwentnie je realizuj.
▪ Wymagaj od dziecka realizacji realnych celów.
▪ Unikaj wyreczania dziecka.
▪ Pozwalaj mu popełniac błedy.
▪ Staraj sie wybierac gry i zabawy wyciszajace dziecko, relaksujace go np. spiewanie, rysowanie.
▪ Nie pozwalaj dziecku grac na komórce, ipadzie, komputerze w gry „na czas“, wywołujace napiecie, stres.
▪ Baw sie z dzieckiem.
▪ Poswiec uwage wyłacznie dziecku w czasie co najmniej 15 min dziennie, sluchaj tego co ma do powiedzenia,
stymuluj rozwój mowy, nagradzaj zachw ytem nowe, poprawne wyrazenia, płynna mowe, powtarzaj
dziecku, ze pieknie mówi.
▪ Nie pozwalaj dziecku ogladac programów, fi lmów, bajek wywołujacych napiecie.
▪ Nie nalezy przestawiac dzieci leworecznych/praworecznych z jednej reki na druga.
▪ Przestrzegac nauczycieli i wychowawców przed problemem; współpracuj z nimi właczajac ich w terapie.

Skip to content